Curaçao 2016, week 7. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Niels Reessink - WaarBenJij.nu Curaçao 2016, week 7. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Niels Reessink - WaarBenJij.nu

Curaçao 2016, week 7.

Door: Niels Reessink

Blijf op de hoogte en volg Niels

22 Februari 2016 | Curaçao, Curaçao

Bon dia Nederland,

Afgelopen week ben ik begonnen met mijn eigen klassen les te geven. Nu heb ik een wekelijks ritme hier op het eiland en ik merk dat me dat goed bevalt. De dagen vliegen dan ook voorbij.
De maandag is voor mij een beetje de rustdag hier. Ik werk dan zaken voor school bij en bereidt me lessen voor die week voor. Op dinsdag, woensdag en donderdag geef ik les. St.Jozef is een vmbo school met verschillende sectoren. Ik geef les aan 3 klassen, de eerste is 3KE. Dat is een elektro techniek klas met voornamelijk jongens. De tweede klas is 3KA1, dat is een administratie klas met zowel jongens als meisjes. De laatste klas is 3TK1 met ook ongeveer evenveel jongens als meisjes en zij doen algemene techniek. Het onderwerp dat ik behandel met de leerlingen tot het eind van het jaar is multiculturele samenleving. De lessen van vorige week gingen over migratie, daarbij heb ik voorbeelden uit Syrië laten zien. Hierdoor werd het voor de leerlingen duidelijk welke redenen er zijn om te migreren. Het lesgeven is erg leuk maar je merkt wel heel erg dat er een taalbarrière is. Ze leerlingen kunnen namelijk wel een beetje Nederlands verstaan maar ze spreken het niet tot nauwelijks. In de lessen praat ik dus behoorlijk langzaam en moet ik regelmatig ‘moeilijke’ woorden uitleggen. Ik merk vooral dat het moeilijk is wanneer ik een gesprek met een leerling wil aangaan. Het wordt de komende weken dus oefenen en uit proberen hoe ik hier het beste mee om kan gaan.
Op vrijdag ben ik met een huisgenoot naar het Christoffelpark geweest. In het park is de hoogste bergtop van Curaçao en het koninkrijk te vinden. Zo zelfverzekerd als we waren dachten we, dat doen we wel even… Maar dat viel toch tegen. Het was een zware klim en in combinatie met de temperaturen hier werd er flink wat vocht verloren. Maar het was het meer dan waard. Onderweg hadden we al veel geweldige uitzichten over het eiland en op de top was het super. We stonden helemaal op top en konden het gehele westen van het eiland overzien. Bovenop spraken een man met een drone. Hij vertelde dat hij ons kon filmen en in een leuke clip kon zetten. Dat lieten wij ons natuurlijk geen twee vertellen. In deze link kun je het filmpje bekijken: https://youtu.be/KMxMpGKgBZQ
Daarna begonnen we aan de terug weg, dat moest geconcentreerd gebeuren omdat de meeste stenen nou niet echt stevig stonden. Al met al was het super om gedaan te hebben en een mooie ervaring.
Op zaterdag zijn we naar daaibooi geweest. Een van de mooiste baaien hier op het eiland. We zijn daar van rotsen de zee in gesprongen, dat deden niet in de baai maar aan de kant van de open zee. Enorm gaaf om te doen, vanaf 8 meter de heldere blauwe zee in springen! Dat is hoogstwaarschijnlijk niet de laatste keer geweest.
Op zondag ben ik nog naar een strandfeest geweest bij de Caracasbaai. Met een koelbox met koude drank, een DJ en met uitzicht op de zee werd de week goed afgesloten.

Ayó en tot volgende week!

  • 23 Februari 2016 - 09:12

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Die taalbarrière maakt het nog lastiger dan het al is. Je leert wel op deze manier je woorden goed te kiezen en (dus) na te denken over je taalgebruik. Ik weet zeker dat je over een paar weken er helemaal aan gewend bent!
    Veel plezier!
    Kees-Jan

  • 23 Februari 2016 - 13:45

    Hermien:

    Hallo Niels,
    Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt . We hebben het filmpje gezien hoor haha lachen.
    We zeiden al tegen elkaar zou Niels naar boven zijn gelopen????????
    Dus ja, mooi hoor. Lijkt me lastig les geven als ze je niet goed verstaan, ben benieuwd hoe je je daar mee gaat redden. Liefs en een dikke kus Hermien ( hoop dat het nu wel kan plaatsen)

  • 23 Februari 2016 - 15:21

    Niels Reessink:

    Kees-Jan,
    Ja ik heb er ook zeker vertrouwen in!

    Haha zeker Hermien, het was het waard!
    Fijn dat het lukt om weer reacties te plaatsen.

    Groeten allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Stage op Curaçao.

Actief sinds 25 Jan. 2016
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 7196

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Stage op Curaçao

Landen bezocht: