Curaçao 2016, week 9. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Niels Reessink - WaarBenJij.nu Curaçao 2016, week 9. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Niels Reessink - WaarBenJij.nu

Curaçao 2016, week 9.

Door: Niels Reessink

Blijf op de hoogte en volg Niels

06 Maart 2016 | Curaçao, Curaçao

Bon nochi,

Voor morgen bij de koffie kun je de krant aan de kant leggen en genieten van deze nieuwe blog. Afgelopen week heb ik op stage met de leerlingen de stof afgerond voor het proefwerk. Ik heb met de werkvorm Welk Woord Weg de stof met de leerlingen herhaald. Ze kregen dat een rijtje met vier begrippen, daarvan hoorde één begrip niet in het rijtje. De leerlingen moesten in het Nederlands uitleggen waarom het begrip er niet bij hoorde. Ondanks dat het Nederlands soms lastig voor ze was, hebben ze goed gewerkt. Op woensdag was er een collega jarig. De docenten hadden voor hem een verrassing geregeld. Wij hadden ons in de pauze verzameld zonder dat hij er vanaf wist. We hadden blaadjes gekregen met de liedjes die we gingen zingen. Op het moment dat hij binnen kwam werd er dus gezongen. Daarna kregen we allemaal wat te eten. Maar niet alleen één soesje. Ieder kreeg een warme maaltijd met een salade, lasagne en een stukje kip! Niet slecht dus. Op woensdagavond ben ik nog terug geweest naar de school. Er waren namelijk ouder gesprekken. Dit werkt anders dan in Nederland. In Nederland kun je dus een gesprek aanvragen met een bepaalde docent. Hier komen de ouders de rapporten van de kinderen ophalen bij de mentor, dan hebben ze dus de mogelijkheid om met de mentor te praten over het kind. Mijn begeleider is mentor en bij zijn klas heb ik meegekeken. De ouders vonden het niet erg dat ik erbij zat en sommigen wilden het gesprek ook in het Nederlands voeren. Al met al weer een leerzame week gehad.
Het weekend voelde deze week weer als vakantie. Op vrijdagavond zijn we naar Kokomo Beach geweest, daar was namelijk het Full Moon feest. Oftewel een strandfestival. Zaterdags zijn we naar Cas Abou gereden. Dat is een lang wit zand stand met super helder water. Het is een ideale plek om te snorkelen en dat hebben we dus ook gedaan. Je hoefde niet ver het water in te gaan om heel veel mooie vissen te kunnen zien! Zoals je van de foto’s kent heb je eerst een stuk licht blauw water en daarna wordt het donkerder. Het is een vulkanisch eiland dus bij het punt waar het donkerder wordt loopt de grond kilometers steil naar beneden. Daar zijn we naartoe gezwommen om te snorkelen. Je ziet dus letterlijk de afgrond en verder niets dan een donkerblauw gordijn. Heel apart maar heel mooi om te zien!!
Na op zondagochtend Ajax met 0-4 te hebben zien winnen van Willem II, besloten Robin en ik om maar iets te gaan doen. We zijn naar het nationale park ‘Shete Boka’ geweest , wat betekent ‘de zeven inhammen’. Dat ligt aan de noordkant van het eiland. De noordkant ligt aan de Caribische zee waar het water een stuk ruiger is dan de zuidkant, richting Venezuela. De eerste inham die we zagen heet ‘Boka Pistol’ en hij doet zijn naam eer aan. Het is een zeer nauwe inham is waar de opgestuwde zee met op pistoolschoten gelijkende explosies tegen de kust slaat. Echt gaaf om te zien en zeker een aanrader voor als je op Curaçao bent. De tweede was ‘Boka Kalki’ is een wat bredere baai dus overgroeid is. Het mooi was dat je daar de baai in kon lopen en op dat moment was er niemand anders bij de baai. De laatste was ‘Boka Tabla’, hier kon je aan de zijkant van de baai een grot inlopen. Daarin kon je het water naar binnen zien stromen. Tussendoor loop je langs de ruige kust op en we hebben zo’n tweehalfuur Een super middag dus. Vanavond de beentjes hoog en op naar een nieuwe week op Curaçao.

Ayó!

• 07 Maart 2016 - 09:29

Astrid:

Klinkt goed Niels,
    lekker van genieten!!!

• 07 Maart 2016 - 14:20

Josje:

Week klinkt nuttig en nice Niels! Vraagje: wat maakt dat ouders hier rapport op komen halen? Heb je een beeld bij welke school- of cultuurverschillen hier eventueel aan ten grondslag liggen?

• 07 Maart 2016 - 21:49

Niels Reessink:

Josje,

Ik heb even navraag gedaan. Het is niet perse een cultuurverschil. De school heeft gekozen voor drie contact momenten met de ouders. In het begin van het schooljaar is er een kennismakingsbijeenkomst voor alle ouders met de mentor en dat gebeurt klassikaal. Na het 1ste en 2de rapport is er dan een gesprek tussen de ouders en de mentor. De band tussen de ouders en de vakdocenten is vaak toch minder. Door (in principe) alles via de mentor te laten lopen proberen ze de ouders meer bij de school te betrekken. Mochten de ouders vragen hebben aan een vakdocent dan kan zo'n afspraak natuurlijk altijd gemaakt worden. Er is dus vooral sprake van een schoolverschil.

Groet!!