Curaçao 2016, week 20. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Niels Reessink - WaarBenJij.nu Curaçao 2016, week 20. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Niels Reessink - WaarBenJij.nu

Curaçao 2016, week 20.

Door: Niels Reessink

Blijf op de hoogte en volg Niels

26 Mei 2016 | Curaçao, Curaçao

Bon dia,

De blog staat ditmaal wat later online. Vorige week was het nog rustig op Curacao. Ik heb die week alleen op dinsdag en donderdag lesgegeven. Dat kwam doordat vanwege de examens de roosters waren omgegooid. Met de klassen die wel doorgingen heb ik de stof van periode 2 herhaald. Ook hier gaat het richting het einde van het schooljaar en je merkt dat de werklust minder begint te worden. Dat heeft bij de leerlingen ook met het weer te maken want het wordt steeds benauwder. Daarom heb ik besloten om de leerlingen vorige week vooral zelf te laten werken. Periode 2 ging vooral over staatsinrichting. In dat hoofdstuk kwamen veel lastige begrippen voor. Daarom had ik voor de leerlingen een begrippenlijst gemaakt die ze in eigen woorden moesten invullen. Hiermee werden ze verplicht om de stof door te lezen en na te denken over de stof. De ingevulde begrippenlijsten kunnen ze thuis gebruiken om te leren. Dinsdag avond zijn we met het hele huis naar de bioscoop geweest. De film Jungle Book draait al een aantal weken en we besloten daar met z’n allen heen te gaan. Het verhaal is natuurlijk bekend maar de animaties hebben ze super mooi gemaakt. Op woensdag was ik dus zoals gezegd vrij. Ik heb van die vrije dag gebruik gemaakt om mijn onderwijs en cultuurvergelijking af te maken. Zo heb ik de laatste weken mooi nog vrije tijd om hier te genieten. Vanaf donderdag werd het alweer een stuk drukker in ons huis. Zowel Marlot als Tommy en Joey kregen bezoek. We hebben die avond lekker in de tuin gezeten en wat gedronken.
Op vrijdag moest ik voor de laatste keer werken bij Kristy. Er werd een feest gehouden in een hele grote villa in Jan Sofat. Dat is een villawijk aan het Spaanse Water. We moesten overdag in 35 graden alles opbouwen. De villa lag bovenop de helling en een lang stuk naar beneden lag pas de tuin waar het feest was. Dus alle spullen moesten de lange trap, het half jaartje niet sporten heb ik die middag ingehaald. In de avond gingen we terug en moest ik eten uitserveren.
Zaterdag was mijn vrije dag. We zijn moet Joey, Youri en Robin naar Playa Lagun geweest. Daar kun je echt geweldig snorkelen. Bovenop de rosten staat een restaurant waar je heel lekker kunt eten. Vooral het gezelschap van zo’n 6 leguanen beviel erg goed… Dat strand hadden we eigenlijk iets eerder moeten ontdekken. Aan het eind van de middag zijn we terug gereden om daarna met het grootste deel van het huis naar Zanzibar te gaan.
Op zondag heb ik ook nog gewerkt. Er werd weer een Cabana beach festival georganiseerd en ik was gevraagd om weer achter de bar te staan. Altijd leuk om te doen en ik heb zo de afgelopen maanden wat bij kunnen verdienen. Dit was wel de laatste keer. Ik ben nu nog maar voor 2 weken op het eiland, dus daar gaan we nog optimaal van genieten!

Ayó!

  • 26 Mei 2016 - 16:03

    Hermien :

    Hoi Niels, leuk om je verslagen steeds te lezen. Nog veel plezier die laatste paar weken. Tot snel.
    Groetjes van Peter en Hermien

  • 27 Mei 2016 - 12:32

    Kees-Jan:

    Hallo Niels,
    Hoe wordt er bij jou op school met examens omgegaan en zijn de lln net zo nerveus als in Nederland? Hoe zien de collega's en de leerlingen het belang van examens? Gaan er veel lln naar Nederland om te studeren? Ik ben daar best benieuwd naar!
    Prettig weekend,
    Kees-Jan

  • 27 Mei 2016 - 16:45

    Niels Reessink:

    Hallo Kees-Jan,
    Het schoolsysteem is hier op Curacao bijna hetzelfde als in Nederland. Hierdoor wordt er met examens hetzelfde omgegaan als in Nederland. De laatste weken, in de meivakantie, zijn er bijvoorbeeld veel examentrainingen geweest. Ja nadat de leerlingen hier het VSBO hebben afgerond zijn er een aantal mogelijkheden:
    -Door naar een HAVO/VWO school op Curaçao. (Om vervolgens naar Nederland te gaan).
    -Door naar een SBO school op Curaçao. (MBO).
    -Door naar een Nederlandse MBO.
    Het verschilt erg per leeftijd of thuissituatie waarvoor leerlingen kiezen.

    Deze onderwerpen heb ik in mijn onderwijs-cultuurvergelijking uitgebreid beschreven en geïllustreerd met schema's.

    Jij ook prettig weekend,
    Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Stage op Curaçao.

Actief sinds 25 Jan. 2016
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 7202

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 10 Juni 2016

Stage op Curaçao

Landen bezocht: